Отговор на този въпрос се опитаха да дадат учители, медицински специалисти, родители, представители на пациентски организации на специална пресконференция на 18 април т. г.
Повод за пресконференцията бе внесеният от Министерския съвет законопроект, в който се предвижда болничните училища в страната да бъдат закрити. Както е известно, подобна форма на обучение се прилага при деца, които се нуждаят от продължителна хоспитализация. В момента в страната функционират 5 учебни заведения от този тип – в София, в Плевен, в Пловдив, в Момин проход и в Плачковци.
Вносителите предлагат родителите да подават молба до съответния регионален инспекторат на територията на болницата, откъдето да определят учителите за всяко дете според потребностите. Предвижда се процедурата да бъде задействана след тридесет последователни учебни дни отсъствие от училище. Наред с това малките пациенти ще имат право да учат само по две от общо седем форми на обучение: индивидуална и самостоятелна.
- Тези регламенти са дискриминационни, заради много условия част от децата ще отпаднат, а тези, при които процедурата все пак бъде задействана – няма да получат качествено обучение, коментира Елка Смерикарова – директор на столичното 99-о Основно болнично училище. Тя допълни, че те са сключили договори с десет големи болници и центрове в София, а всеки ден около 150 болни деца разчитат на учебното заведение, за да получат необходимите знания.
- В болничното училище са събрани специализирани кадри, които обслужват деца със специални нужди, подчерта доц. Иван Чавдаров – управител на Специализираната болница за долекуване, продължително лечение и рехабилитация на деца с церебрална парализа. Според него необучен учител няма да знае как да подходи към дете със сензорни проблеми, затруднена ориентация в пространството и т.н.
В подкрепа на думите на доц. Чавдаров бе изказването на Ивайла Георгиева – клиничен психолог в Националната специализирана болница за деца с онкохематологични заболявания в София. По думите й преподавателите са неизменна част от медико-терапевтичния процес и имат съществена роля при адаптацията на пациентите.
В пресконференцията се намеси и г-жа Грета Ганчева от Министерството на образованието, младежта и науката, според която болничните училища са със затихващи функции.
Думите й предизвикаха острата реакция на останалите участници, които се позоваха на опита на други европейски държави. В импровизирания дебат се включиха и родители, които изразиха удовлетворение от работата на болничните училища.