За първи път Световният ден на психичното здраве е отбелязан през 1992 г. През настоящата година темата е „Психично здраве на работното място”.
Според европейско проучване от 2011 г. 55% от хората с психичноздравни проблеми не успяват да се върнат на работа, въпреки че правят опит. От тези пък, които се връщат, 68% заемат по-ниска позиция и имат по-ниско заплащане в сравнение с предишната си работа.
Около 38,2 % от жителите на ЕС някога през живота си са преживели психично заболяване, сочи още проучването. 14% от тях са били с тревожни разстройства, 7% – с безсъние, 6,9% – с депресивни разстройства, 6,3% – с психосоматични разстройства, над 4% са злоупотребявали с алкохол или вещества.
5% от младите хора (до 18 години) са с хиперактивност и нарушение на вниманието, а от 1% до 30% процента сред хората в най-горната възрастова група се падат на деменцията.
Стресът на работното място – личен и фирмен проблем
Стресът е едновременно личен и фирмен проблем. В съвременната развиваща се икономика условията, водещи до проблеми със стреса, нарастват в глобален мащаб. Съгласно Рамковата директива на ЕС по здравето и безопасността и според националното законодателство стресорите и техните последици са предотвратими и могат да се регулират от работещия и неговия работодател съвместно и в съгласие с личните и общите интереси. Работодателят е длъжен и е в негов интерес да предприеме всички предпазни мерки работниците да не се разболяват в резултат от работата си.
Рисковете от стрес на работното място възникват при нарушено съответствие между компетентността и възможностите на индивида и трудовите му задължения, при конфликти между личните роли в труда и извън него и при липса на достатъчна степен на контрол върху работата и личния живот.
Категории стресори и условия, създаващи опасност за възникване на прекомерен стрес
1. Организационна култура и функция
• Лоша комуникация. Липса на възможност за гласно изразяване на проблеми и оплаквания;
• Ниско ниво на подкрепа за решаване на проблеми и лично развитие.
• Присъствие на практика на „порицание/критикуване”, когато нещата вървят зле, отричане на потенциалните проблеми;
• Неясни организационни задачи.
2. Роля в организацията
• Неяснота на ролите и изискванията. Липса на ясно описание на длъжностните задължения;
• Неяснота по отношение на необходимата квалификация за конкретното работно място.
• Конфликт на ролите в организацията. Персоналът има усещането, че работата изисква противоречиво поведение;
• Отговорност за хора;
• Непълноценност на ролята. Много отговорности, но ограничена оторизация, власт или капацитет за вземане на решения и възлагане на задачи;
3. Развитие на кариерата
• Застой и несигурност на кариерата;
• Недооценяване или свръхоценяване;
• Лошо заплащане;
• Несигурност на работата, непостоянство на служебната позиция, страх от уволнение;
• Ниска социална значимост на работата.
4. Свобода на вземане на решение/контрол
• Слабо участие във вземане на решения;
• Ограничена свобода за вземане на решения, организиране на работата и общо на личната инициатива;
• Липса на възможност за личен контрол по пътя на съучастие;
• Липса на контрол, признание на приноса за крайния продукт на труда и възнаграждение за добро изпълнение на трудовите задачи;
• Свръхконтрол.
5. Междуличностни отношения на работното място
• Социална и физическа изолация;
• Лоши взаимоотношения с началниците;
• Лоши взаимоотношения с другите работещи; междуличностни конфликти;
• Липса на социална подкрепа, не-сътрудничещи и не-подкрепящи началници, колеги или подчинени;
• Несгоди поради предразсъдъци на възрастова, полова, расова, етническа или религиозна основа.
6. Съгласуване “дом – работа”
• Дисбаланс между изискванията на работата и тези на живота извън работното място (конфликт на ежедневните роли);
• Конфликтни изисквания в работата и в дома;
• Лоша подкрепа в дома;
• Двойствени проблеми на кариерата.
7. Работна среда и екипировка
• Проблеми с надеждността, наличността, съответствието и поддръжката или екипировката и съоръженията;
• Неприятна или опасна физическа работна среда.
8. Дизайн на трудовата задача
• Досадна и повтаряща се работа: липса на разнообразни или кратки работни цикли;
• Фрагментирана или безсмислена работа;
• Липса на възможност за ефективно използване на личните таланти и умения;
• Висока несигурност;
• Липса на възможност за повишаване на квалификацията – твърде малко, но и прекалено много обучение;
• Високи изисквания към вниманието. Потенциална опасност малки грешки или моментна липса на внимание да доведат до сериозни и дори катастрофални последици;
• Влизащи в конфликт изисквания;
• Недостигащи ресурси.
9. Работно натоварване/работен ритъм
• Претоварване – неадекватно време за завършване на трудовата задача, водещо до лична и на възложителите неудовлетвореност;
• Непълноценно използване – твърде малко работа;
• Липса на контрол върху ритъма;
• Високи нива на спешност.
10. Работен график
• Сменна работа;
• Непредвидими часове. Очакване, че е нормално персоналът да работи извънредно или да си взема работа за вкъщи;
• Дълъг или несоциален работен ден;
• Твърди работни графици.
Публикацията се осъществява със съдействието на Националния център по обществено здраве и анализи.