Известният психиатър и психотерапевт почина на 6 май т.г. в Сливен на 86-годишна възраст
Още през 60-те години на миналия век проф. Георги Лозанов печели признание в научните среди по цял свят като създател на науката сугестология и специалната методика за обучение, наложила са най-вече в усвояването на чужди езици, известна като сугестопедия или десугестивно обучение. В основата си науката, създадена от проф. Лозанов, се противопоставя на внушението и хипнозата като потискащи човешкия потенциал. Неговата теория и базираната на нея учебна система залагат на освобождаването на наложените исторически норми за ограничените възможности на човешкия мозък, като едновременно с това се цели благоприятното комплексно стимулиране на интересите, възприятията, интелектуалната активност, мотивацията и креативността на личността.
Пробивът на научната теория на проф. Лозанов и неговата методика е през 1965 г., когато той е 39-годишен психотерапевт в ИСУЛ. Тогава се извършва първата безболезнена операция на ингвинална херния без упойка чрез сугестиране на пациента в будно състояние.
Новината за тази операция обикаля света благодарение на БТА. Месеци по-късно младият лекар провежда опит за запаметяване на 1000 френски думи за един ден чрез сугестопедичния подход. Успехът е 98%. За кратко време методът получава широко признание в тогавашния Съветски съюз, в САЩ, Франция, Великобритания и др.
През 1966 г. ученият създава и ръководи Научноизследователски институт по сугестология към МНП, а по-късно – Център по сугестология и развитие на личността към СУ „Св. Климент Охридски“, Международен център по десугестология във Виена и Международен център за обучение на преподаватели във Викторсберг, Австрия.
Пример за ефекта от неговата методика е обучението на първокласници във Виена. Австрийските му колеги от Педагогическата академия са силно впечатлени от резултатите, постигнати чрез сугестопедията: децата се научават да четат без учене, а математиката им се представя чрез вълшебни детски опери за математика, композирани от изключително талантливата сътрудничка на д-р Лозанов, д-р Евелина Гатева. В резултат на този подход първокласниците усвояват успешно материала за първи и втори клас за една година без домашна работа, стават по-спокойни и агресивните тенденции в характерите им се смекчават.
През 1978 г. методиката е официално наблюдавана от 25-членна международна комисия на ЮНЕСКО. Оценена е като най-добра и е препоръчана за прилагане по всички предмети във всички страни. По това време методът се прилага в 16 български училища.
Въпреки широката международна подкрепа сугестопедията е имала яростни противници у нас, които наричат метода „манипулация, промиване на мозъка, програмиране“. През 1980 г. проф. Лозанов е поставен под домашен арест. През 1984 г. е уволнен от поста ръководител на Научноизследователския институт по сугестология, който пък е закрит през 1991 г.
Оттогава проф. Лозанов и неговата дейност са осъдени на забрава…
Новото поколение учители почти не са чували за проф. Лозанов.
Все пак остават неговите книги, сред които са „Сугестология“, издадена през 1971 г., и „Сугестопедия – десугестивно обучение“ – през 2005 г.
След демократичните промени у нас, по покана на австрийския президент, ученият заминава за Виена, където създава Институт за обучение на учители и преподава в него. Възпитаниците му се умножават и продължават делото на своя учител. Под неговото методично ръководство отварят врати десетки центрове и школи в Европа, Азия, Америка и Австралия.
През 2008 г. проф. Лозанов се завръща в България и се установява в Сливен. Макар и в инвалидна количка, той продължава да изнася беседи и да води курсове.
По молба на проф. Лозанов на 13 февруари т.г. министърът на образованието Сергей Игнатов го посещава в местния хотел „Централ“. Двамата водят разговори за запазване на марката на разработената методика, за възможностите завършилите обучението да получават легитимни сертификати.
Георги Лозанов е роден през 1926 г. в София. Той е лекар психиатър, психотерапевт, физиолог на мозъка, педагог. Създател е на науката сугестология и на нейното педагогическо приложение – сугестопедия – метод за ефективно предаване на знания чрез внушение, при който за кратко време се усвоява огромен обем информация.
От средата на 50-те години д-р Лозанов започва да търси безопасни пътища за разкриване на скритите резерви на човешкия мозък/ум. На основата на своите експериментални опити и теоретични проучвания слага началото на науката сугестология, която има за свой предмет един нов тип сугестия. Далеч от хипнозата и клиничното внушение, които се характеризират със своя команден и потискащ свободната и творческа изява на човека характер, при този тип общуване се дава възможност на личността да избира – едновременно разсъдъчно и интуитивно, според своята структура и диспозиция между широк спектър от комплексни стимули, които сложно се асоциират, сгъстяват, кодират, символизират и усилват. Изборът става поради външната оркестрация на символите, в съответствие с психофизиологичните закономерности на личността. Стимулите постъпват отвън или възникват в личността не само в тесните рамки на съзнанието, но едновременно и в по-голяма степен — и в различните многобройни нива на парасъзнанието. Периферните перцепции и емоционалните стимули са два основни физиологични механизма, които поради своята важност са широко застъпени в теорията за внушението на д-р Лозанов.
От средата на 60-те години на миналия век д-р Лозанов започва експериментирането и разработването на една здравно-учебна система, сугестопедия, базирана на теорията за внушението. Чрез хармонизиране на учебния процес се десугестират — освобождават, участниците в него от наложените социални исторически норми за ограничените възможности на човешкия мозък/ум. Едновременно с това се сугестира — стимулира, цялата личност: и интересите, и възприятията, и интелектуалната активност, и мотивацията, и креативността, чрез което се постига един благоприятен психохигиенен, психотерапевтичен ефект.
За да измислиш подобна технология за изучаване на езици според мен се изисква огромен талант и голяма дарба, която не всеки има или поне не всеки развива своите добри качества които носи в себе си по една или друга причина.Първоначално бях против сугестопедията, когато научих, че има и хипноза, но след като проучих внимателно нещата днес съм твърдо за и се надявам да стане масова практика на обучение на децата в училищата по езици.
Здравейте,
Провеждат ли се сега в София курсове за езиково обучение по системата на проф.Лозанов и къде? Има ли възрастов и професионален подбор на курсистите? Кои езици са застъпени?
с уважение