Здравеопазването през тази седмица окончателно се раздели със своя министър, след като в сряда (16.11.2016 г.) Народното събрание официално прие оставката на правителството на премиера Бойко Борисов с общо 218 гласа „за”, нито един „против” и само двама „въздържал се”.
Анестезиологът д-р Петър Москов, който започна мандата си с обещания за цялостни реформи в сектора, вече е министър в оставка, но ще изпълнява задълженията си до назначаването на служебно правителство. Наследникът cialis patent му се очаква да встъпи в длъжност до средата на декември т.г. и ще завари куп недовършени промени, няколко десетки съдебни дела и натрупалото се през последните две години недоволство сред медицинското съсловие.
Противно на очакванията, депутатите от управляващото мнозинство, които остават в парламента, защото държавният глава Росен Плевнелиев не може да го разпусне в последните три месеца от мандата си, посрещнаха новината за оставката хладнокръвно и без притеснения за стабилността на сектора.
– Не очаквам никакви сътресения в здравната система, защото тя е такава, каквато я заварихме през 2014 г., с изключение на пръстовия автентификатор, обобщи промените председателят на парламентарната Комисия по здравеопазване д-р Даниела Дариткова.
По думите й догодина здравеопазването ще се чувства добре, независимо от смяната на министри, защото депутатите по всяка вероятност ще одобрят бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2017 г. с 223 млн. лв. повече от тази година. Предвидени са допълнителни средства за болничната и извънболничната помощ, за лекарства и медикодиагностични дейности, както и възможността 90% от резерва на касата (общо 341 млн. лв.) да бъдат разпределени за медикаменти и лечебни дейности по месеци до края на 2017 г.
За сметка на това обаче в историята ще остане най-голямата амбиция на министър Москов – разделянето на здравната помощ в основен и допълнителен пакет. Това беше най-мащабната реформа, която обещаваше безплатно лечение на всички социалнозначими заболявания и планов прием до 2 месеца за състоянията, които не изискват спешна хоспитализация. Всичко това трябваше да се обвърже и с развитие на допълнителното здравно застраховане, но застина в изходна позиция
по волята на Конституционния съд.
Двата здравни пакета
Промяната, записана в Закона за здравното осигуряване през лятото на 2015 г., трябваше да стане факт от 1 април 2016 г., заедно с новия Национален рамков договор (НРД). Текстовете обаче моментално бяха обжалвани пред Конституционния съд от 61 депутати от БСП и ДПС с мотива, че ограничават достъпа на пациентите до медицинска помощ. Само месец преди да влязат в сила, магистратите върнаха текстовете за редакция с мотива, че не са правилно разписани. Работата по тях продължи
до края на лятото и още през този септември новите разпоредби бяха одобрени на първо четене от парламентарната Комисия по здравеопазване. Проектът обаче така и не
стигна до пленарната зала. И нищо чудно да потъне в забвение.
– Към настоящия момент няма никакво основание да се гледа този законопроект, тъй като той касаеше визията на едно Министерство на здравеопазването, което е в оставка. Темата за разделянето на пакетите остава в приоритетите на министъра на здравеопазването, който утре (сряда, 16.11.2016 г. – б.а.) вече ще бъде бивш, коментира д-р Д. Дариткова.
За съжаление, ако това се случи, пациентите с есенциална хипертония ще трябва да се простят female and cialis с надеждата да получат терапия, реимбурсирана на 100% от viagra canadian pharmacy здравната каса. Същото важи и за
куп други хора със социалнозначими заболявания, които се надяват НЗОК да стартира нови програми за скъпоструващо лечение.
Остава пръстовият отпечатък
Системата за пръстова автентификация, която удостоверява приемането и изписването от болница на всеки пациент, вече се използва в лечебните заведения и въпреки многото протести, ще продължи да функционира като форма на контрол върху разходите на здравната каса.
Отмяната на т.нар. пръстови отпечатъци не е логична и от финансова гледна точка, защото за изграждането на системата публичният фонд похарчи 400 000 лв., които никой няма да възстанови. free cialis sample Отделно всички болници в страната, които работят по договор с НЗОК, направиха допълнителни разходи за закупуването на софтуер и четци на биометрични данни, за да регистрират всеки пациент „на входа” и „на изхода” на лечебното заведение. В случай, че системата бъде отменена, всички разходи остават за сметка на изпълнителите на медицинска помощ.
Въпреки това депутатите от БСП се заканиха да водят преговори с новото правителство за премахване на „пръстовите отпечатъци”.
– Тезата, според която априори всеки е престъпник, затова дава пръстов отпечатък, е безумна. Мисли се в посока да отпадне, но това не означава, че не трябва да има контрол. В момента нежеланието за ефективен контрол се прикрива с едни други мерки, срещу които всички протестираме, коментира депутатът от левицата и член на Комисията по здравеопазване д-р Емил Райнов.
По думите му служителите на здравната каса трябва да изпълняват задълженията си и да упражняват контрол над договорните партньори на публичния фонд, а не цялата каса да се занимава с едно единствено нещо, а именно – разпределянето на парите за здраве.
Който и да бъде следващият министър на здравеопазването обаче, ще бъде поставен пред сложната задача да претегли предимствата и недостатъците на пръстовата автентификация, защото отмяната й само „по симпатии” би била безотговорна от гледна точка на вече направените публични разходи.
Спешната помощ на кръстопът
Реформите в този сектор започнаха с фразата „Никой няма да бие моите лекари!”, с която Москов спечели любовта не само на цялата гилдия, но и надмина по рейтинг премиера Бойко Борисов. Една от първите му заповеди като министър беше линейките да бъдат придружавани от полиция до ромските квартали, както и до всички места с регистрирани нападения над екипи на спешна помощ.
Само няколко месеца по-късно обаче опозицията в лицето на ДПС му искаше оставката с мотива, че нарушава основни граждански права, а МВР му обяви бойкот, защото не разполага с достатъчен капацитет да охранява линейки. В резултат новоназначеният министър се превърна в удобна мишена на парламентарната опозиция, а нападенията над спешни медици продължиха.
За да излезе чист от ситуацията, Москов обеща по-високи заплати в спешната помощ, 400 нови линейки за центровете в страната и се зае да осъществи цялостни реформи в сектора, които да въведат медицински триаж и европейско качество на работа.
Година по-късно обаче ситуацията е коренно различна. Любовта на спешните медици рязко охладня в началото на тази година, когато повече от три месеца никой от тях не получи обещаното увеличение на заплатите с 20 на сто. Когато най-сетне парите бяха преведени по сметките пък стана ясно, че няма да бъдат разпределени по равно, а според „заслуги” на ръководния персонал. В резултат и към днешна дата възнагражденията на спешните медици са едни от най-ниските в здравеопазването.
Оказа се също, че новите линейки ще пристигнат чак през 2018-2019 г. и то само ако Европейският съюз се съгласи да ни отпусне 160 млн. лв. по
оперативна програма „Региони в растеж”. След оставката на правителството усвояването на парите е под сериозен въпрос, защото ще зависи от волята и приоритетите на следващата власт.
Що се does viagra work for women касае до въвеждането на трите кода за спешност (червен, жълт и зелен), то няма как да се случи до средата на 2017 г., защото е свързано с обучения и преквалификации, за които Министерството на здравеопазването не беше предвидило средства в бюджета си за тази година. Такива са заложени в разчетите за следващата година (общо 8 млн. лв. повече), но системата няма да ги получи, ако депутатите не приемат проектобюджета на държавата, част от който е и този на Министерството на здравеопазването.
В резултат – може би единствената реформа, която министър Москов успя да стартира в рамките на мандата си, ще „остане във фризера”, за да се подчини на волята на следващия кабинет.
Какво следва след оставката
Догодина болниците ще работят не само с пръстова идентификация, но и с познатите лимити, което няма да им позволява да харчат повече от предвиденото в бюджета на НЗОК. Разходите им ще бъдат обвързани и с параметрите в Националната здравна карта, което може да им създаде допълнителни затруднения. В резултат Националната листа на чакащите пациенти главоломно ще расте. Само за последните два месеца броят на хората с отложен прием в болница е нараснал с близо 30% – от 2916 в края на септември до 4194 в края на октомври т.г.
Под въпрос остава и прясно подписаното споразумение за общ лекарствен пазар с Румъния. Документът дава право на страната да договаря заедно със северната ни съседка конфиденциални отстъпки на скъпоструващи медикаменти, за да се справи с недостига и липсата на някои от тях у нас. Ако договорът бъде преосмислен от следващия здравен министър, нищо чудно да станем свидетели на поредния скандал „Ваксинигейт”, а пациентите все по-често да се оплакват от липса на животоподдържащи медикаменти заради паралелен износ.
Висящи остават и проектопромените в Закона за лекарствата, които трябва да забранят именно търговията зад граница с медикаменти, които не достигат у нас. Новите текстове позволяват на здравното министерство и здравната каса да регистрират свой държавен дистрибутор, за да доставя всички липсващи продукти. Планирано е също въвеждането на мобилни аптеки, които да обслужват малките и отдалечените населени места, както и денонощен режим на работа и съботно-неделни дежурства на обектите в големите градове, за да може по всяко време пациентите да имат достъп до отворена аптека.
Не е ясно също дали ще има преговори за нов Национален рамков договор (НРД) върху параметрите на бюджета от 2016 г. Правилата за работа в сектора сега са определени в т. нар. „служебен” рамков договор (Решение № РД-НС-04-24-1 на Надзорния съвет на НЗОК), а липсата на нов бюджет по принцип не налага допълнителни промени. Все пак Българският лекарски съюз може и да се възползва от стагнацията, за да договори по-добри условия при старото разпределение на средствата в здравеопазването.
От тук нататък един Бог знае какво ще се случи и с елекронните търгове за лекарства, които уж трябва да пестят болнични разходи, а също така и със задължителните отстъпки от фармацевтичните фирми, които „закърпват” бюджета на касата. Не е ясно нито кой ще покрива огромните дългове на държавните и общинските лечебни заведения, нито с какви пари държавата ще се издължи на чуждестранните фондове, които поемат разходите за медицинска помощ на българи зад граница. В пълна мъгла е и бъдещето на Фонда за лечение на деца и на разследването, което се води срещу бившето му ръководство.
На този tadalafil citrate фон едва ли можем да се радваме, защото по-лошо от това кабинетът да приключи спорната реформа „Москов”, е опасността следващият министър да започне от А и Б. Това вече сме го преживявали.