Вие сте в: Начало // Всички публикации, За реформата // Потребителската такса

Потребителската такса

Становище на Управителния съвет на НСОПЛБ

С въвеждането на потребителската такса преди десет години беше определена нейната функция – да регулира ползването на медицински услуги и да бъде съфинансиращо рамо за доболничните практики, както и за болниците.

С оглед на бъдещи планове и „сметки“ от финансов или популистки характер на различни политици припомняме нашата обобщена и многократно обявявана позиция за потребителската такса:

Потребителска такса трябва да се заплаща от всички, без изключение, в размер, който да осигурява нейния регулиращ свръхпотреблението и съфинансиращ ефект.

За освободените от такса по решение на една или друга институция и нуждаещи се от тази привилегия сумата трябва да бъде възстановена от институцията, която е определила тази привилегия. Потребителската такса трябва да остане свързана с ръста на минималната работна заплата (1% за ПИМП и СИМП и 2% за БП), което осигурява едно плавно нарастване. Когато сумата достигне необходимия размер, за да бъде приемлива и фиксирана, ние сами бихме предложили да стане това.

Ако министър Тотю Младенов желае да бъде „социален“, има на разположение около 1.5 млрд. лева от здравните ни вноски, потънали в държавния бюджет, с част от които би могъл да покрие потребителските такси на освободените.

Предлагаме също на социалния министър да определи най-сетне ясни критерии за социално слаби граждани на България, които държавата, т.е. всички ние, да осигурим, както и да се реши проблемът с останалите здравнонеосигурени, които са некоректни платци.

БЛС протестира срещу промяната

По повод изказването на министъра на труда и социалната политика Тотю Младенов за фиксиране на таксата за преглед при лекар, като отпадне нейното обвързване с минималната работна заплата, Българският лекарски съюз изразява категорично несъгласие. Подобна законова промяна ще засегне не само общопрактикуващите лекари, но и специалистите от извънболничната помощ, както и дневната потребителска такса, заплащана в болниците, тъй като съгласно чл. 37 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) здравноосигурените граждани заплащат за всяко посещение при лекари или лекаря по дентална медицина потребителска такса в размер на 1% от минималната работна заплата. За всеки ден болнично лечение таксата е 2% от минималната работна заплата за престой не повече от 10 дни. Има обаче и голям брой пациенти от различни социални групи, които са освободени от потребителска такса. Разходите за консумативи, ток, оборудване, абонамент за неотложна помощ и т.н. остават за сметка на лекарите и болниците. Например в една пациентска листа на ОПЛ повече от 65% от прегледите на месец се извършват на освободени от такса пациенти.

Ако подобна промяна бъде извършена, определянето на фиксирана цена на преглед може да стане много трудно, тъй като всички изпълнители на медицинска помощ и болниците са регистрирани по Търговския закон. Трябва да се вземе предвид инфлационният индекс, както и да се изготви специална методика за изчисление на фиксирана цена на преглед.

Ръководството на БЛС смята, че всяка промяна в законодателството на този етап е крайно неподходяща и ще накърни интересите на цялото лекарско съсловие, както и на болниците като търговски субекти.

1 Отговор to " Потребителската такса "

  1. Петров казва:

    Всички забравиха с каква цел беше въведена т.нар. Потребителска такса – ограничаване на БЕЗПРИЧИННИТЕ посещения при личния лекар от недобросъвестни пациенти! За да не бъдат наказвани добросъвестните пациенти решението е много просто:
    ТАКСА ДА СЕ ПЛАЩА САМО КОГАТО ЛИЧНИЯ ЛЕКАР СЛЕД ПРЕГЛЕД УСТАНОВИ, ЧЕ ПОСЕЩЕНИЕТО НА ПАЦИЕНТА ДЕЍСТВИТЕЛНО Е БИЛО БЕЗ ПРИЧИНА!!! ТАКСАТА ДА СЕ НАРИЧА „ТАКСА ЗА БЕЗПРИЧИННО ПОСЩЕНИЕ„.

Отговори

Copyright © 2009 ФОРУМ МЕДИКУС. All rights reserved.
   
Designed by My. Modified by ForumMedicus. Powered by WordPress.