Вие сте в: Начало // Всички публикации // Фармасекторът се нуждае от почтеност и ред

Фармасекторът се нуждае от почтеност и ред

Проф. Татяна Бенишева пред „Форум Медикус“

– Проф. Бенишева, година и половина не е много дълъг период, който предполага оценка. Но нека да попитам – кое според Вас е най-сериозното постижение на Националния съвет по цени и реимбурсиране в периода, през който го ръководихте?

– Започнахме от нула – нито документация, нито систематизация, заварих пълен хаос. Реално нямаше разписана нито една процедура от последните години, на която можехме да стъпим. Нито деловодна, нито информационна система заварих. Питах се как може държавата да дава над милиард лева за лекарства, а да остави системата за десет години на автопилот.

В такава обстановка на сериозни предизвикателства и много трудно изграждане на екип намалихме цените на 1735 лекарства, като 30% от тях са за медикаменти, които се заплащат 100% от НЗОК. Опитахме се да изчислим какви спестявания сме направили. Доста трудно можахме да установим, че (без лечебните заведения) 7 млн. лв. сме спестили в сферата на онкологията, и то за 2013 г. Надявам се и след мен да продължат и изчисляват спестяванията, тъй като така се онагледява трудът на съвета.

Другото, което ме затрудни най-много, беше липсата на натрупана информация, на електронизация на процесите. В последните 10 години е работено при „пълно затъмнение“ и това всичко на ниво на МЗ, независимо от многото комисии, които са били сменяни и междувременно са били на подчинение на Министерския съвет. За периода 2003–2012 г. няма информация за регистри и досиета, унищожена е цялата информация и документация за лекарства. Не мога да не попитам защо, след като непрекъснато се изисква такава информация на исторически принцип, реално ние не разполагаме с подробни данни. Вероятно някой е имал идея да заличи следите на хаоса от 2003 до 2011 г.? Няма хронология и анализ на процесите, няма правила за прозрачност и публичност, отчетност при лекарствата – нито в тези комисии, нито при НЗОК.

Наложи се еквилибристика при назначаване на експерти, за да се търсят такива, които могат електронно да създават програмни продукти и вече да са го правили в здравеопазването. Наложи се да назначавам компютърни специалисти като експерти, тъй като електронните дейности липсват в Правилника на съвета и никой не е помислил за тях, като е писал правилника. А как без такива дейности да се продължава напред?

Освен това създадохме сайт, и то доста бързо, където може да се провери  от заявителите какъв е ходът на процедурата им, всички линкове към референтните държави, както и решения от заседанията, които никой преди това не е въвеждал. Повишихме ефективността и успокоихме процеса на връчване на решенията. Въведохме ефективна организация за уведомяване на заявителите, за да могат те да се отзовават незабавно за получаване на решенията, които съветът е издал.

Многократно исках минимални средства за деловодна система – мълчание от страна на МЗ, а ставаше дума за не повече от 30 000 лв. Нямаше чуваемост. Спечелихме проект по ОПАК за близо 600 хил. лв. Дано се реализира този проект и да може да се осъществи, че при тези турболенции в съвета всичко е възможно.

Добрата комуникация със заявителите е другата ни заслуга, независимо че през юли т.г. бяхме нападнати агресивно от лоби, което се опита дръзко да влияе и на предишния кабинет за нашето закриване и да ни обвини, че сме ощетили НЗОК. Тогава нашето становище бе добре аргументирано, но МЗ се разграничи от нас, доказвайки, че е в преки комуникации с този кръг от хора. В крайна сметка се наложи всички обстоятелства да бъдат публикувани на сайта, с което да докажем, че отново се опитаха да атакуват съвета, тъй като не успяха да го закрият.

Назначена бяхте от служебно правителство, чувствахте ли се достатъчно политически независима, за да вземате точните експертни решения?

– На моменти може да се усещат интереси. Това е неминуемо – не само у нас, а навсякъде в ЕС, където се взимат подобни решения, които рефлектират финансово, особено когато има икономическа криза. В този аспект е важно политиците да не се поддават, но очевидно е сходен маниерът на управление и при двата кабинета, с които работих – липсва диалог, което доказва, че управляват задкулисно едни и същи хора.

– Защо се стигна до това, че един служебен кабинет Ви назначи, друг служебен Ви освободи?

– Нямам информация, научих случайно от частен сайт, а на сайта на МС стоеше точка, която видях също случайно. Всичко се е пазило в дълбока „сянка”. Умишлено не се шумеше и коментираше какво се случва, за да не се насочва внимание към тези смени. Не ми бяха посочени мотиви и не съм получила такива, нито има разговори преди или след това, което действително е показателно за доста сериозен дефицит в управленческите решения на здравното министерство и на тези, които подкрепят управленческия екип отвън. Скандалът за ваксините беше използван пред обществеността от определен кръг от управляващи, за да бъда оклеветена, а одитът беше преднамерен.

Въобще всички смени на членове, законови постановки като закриване на институцията, дори съкращения на бройки стават на случаен принцип. По време на моето управление бяха сменени трима членове от съвета и това предполага поне предварително уведомление на председателя, който по правилник носи отговорност за всички административни решения. Такава беше политиката и при двата кабинета, което е много сходно, следва се един и същ маниер на работа. Очевидно управленците, които нямат административен опит и попадат случайно в МЗ, се доверяват много на подчинените си. И затова няма промяна в политиката.

– Кой Ви уведоми, че сте освободена?

– Никой, нямам връчен документ от МС или МЗ, нито съм повикана на разговор или среща в този контекст. Независимо какви са мотивите, в държавата следва да има правила, тъй като един такъв председател на национална структура е със статут и с ранг на зам.-министър. Единственият индикатор беше изпращане на одитна проверка, която за 4 дни изиска да предадем купища с копия на заверени документи. Искам да допълня, че тези кратки срокове навяват за целенасоченост и обърнах внимание на тези, които реално управляват здравеопазването. Ако целта е проверка, за да се подобри процесът, това ще бъде в обществен интерес. Даже заявих, ако целта е моето освобождаване, готова съм и на оставка, а не да се дискредитира съветът. Мисля, че следва да има отделна агенция за одити в отделни направления – здравеопазване, икономика и т.н., или реално одитите на всяко министерство да бъдат събрани в една институция, не само в Сметната палата. За да може тези одити да не бъдат директно подвластни на тези, които ги управляват. Реално мен ме освободиха по средата на протичането на одита, без да имам достъп до междинен доклад, каквато е нормална европейска политика. За съжаление в повечето случаи одитите обслужват определени интереси и лобита и не се знае за какви цели могат да бъдат използвани.

Освен това, ако се желае да се подобри даден процес, то се одитира по целия ход на нещата. Защо например освен на нашия съвет не бе направен одит на Комисията по прозрачност, която е продължение на нашата дейност – именно там се обжалват всички решения. Реално за същия период от време там са разгледани едва 15% от жалбите, а когато жалбите не се разгледат в срокове, то реално намалените цени не влизат в сила.

Защо единият орган се прикрива, а другият е непрекъснато атакуван? Все пак искрено се надявам, че този сектор все някога ще се подреди, защото и компаниите видяха, че когато има ред, нещата са далеч по-лесни и предвидими. Очевидно е, че много хора от МЗ работиха в полза на стария модел от преди създаването на Национален съвет по цени и реимбурсиране.

– Как ще обясните непрекъснатите трусове с ваксините в последните два месеца?

– Наистина с детските ваксини се разиграва някакъв сценарий, тъй като няма дългосрочна програма при осигуряването с ваксини. Очевидно всяко ръководство, което идва в МЗ, има голям „интерес” от търгове. Следва да се направи законова промяна и ваксините да бъдат с поне тригодишни споразумения, за да не се манипулират от последващи ръководства. Нужно бе да има преговори с фирмите предварително, а не след два месеца.

Проблемите с ваксините продължават да съществуват дори и след Вашата смяна.

– Налице е сериозен проблем – не съм прочела нито един глобален национален отчет дори и в областта на ваксините, за да се знае колко годишно се употребяват, за да има дългосрочна стабилна политика.

Ваксините са особено производство и са биологични лекарства, за които има специални изисквания – както на планиране на производството, така и в режима на съхранение.

Всичко това не може да се решава месец за месец. Очевидно не се преговаря предварително с фирмите, за да се види какви са наличностите. Администрират се процесите по най-угодния начин, като се залага здравето на бебетата и малките деца. За мен този скандал няма да спре, той едва започва. Освен това имат намерение отново да променят имунизационния календар. Според мен министъра на здравеопазването сериозно го подвеждат, като връщат „картината“ от 2006 г., без това да се обсъди на публичен дебат. С тази промяна искат да забулят скандала и да въведат отново единичните ваксини, за да компенсират липсата на шествалентна ваксина.

Отговори

Copyright © 2009 ФОРУМ МЕДИКУС. All rights reserved.
   
Designed by Theme Junkie. Modified by Magstudio. Powered by WordPress.